Friday, September 5, 2008

51 Tahun Malaysia

Malaysia sudah berusia 51 tahun. Kalau kakitangan awam, 51 tahun tu sudah tidak lama pencen. Kita bersyukur dan bertuah kerana menjadi warga Malaysia, Negara tercinta. Tempoh 51 tahun ini, banyak mengajar erti “manis-pahit” kepada kita. Walaupun saya baru mencecah usia 21 tahun, 30 tahun lebih muda daripada Malaysia, namun saya merasakan Malaysia ialah Negara “syurga” dunia. Saya ingin mengajak sekalian pembaca untuk meningkatkan rasa cintakan tanah air kita. Kalau dahulunya, bapa-mama kita, pakcik-makcik kita, datuk-nenek kita amat perit sekali hidup mereka. Mencari makanan ibarat mencari mutiara, mencari rezeki ibarat mencari permata. Kalau dahulunya, ibubapa kepada ibubapa kita tidak boleh membaca dan mengira. Betapa kita sekarang bertuah. Sedarnya kita di dunia, kita memiliki segalanya. Keluarga yang berilmu dan berharta. Negara yang berdaulat dan sejahtera. Tidak berlakunya pertumpahan darah.
Dunia sekarang mengalami situasi yang amat mencabar. Lihat sajalah apa yang terjadi kepada Negara Thailand sekarang. Politik tidak stabil, rakyat menjadi mangsa. Lihat sajalah kepada Iraq dan Palestin, Tamadun dunia ini hampir tenggelam. Rakyat hidup tidak tenteram, memerlukan perhatian luar. Anak kecil tidak dihiraukan, menjadi mangsa kepada kekejaman. Warga tua tidak ketinggalan, turut menjadi mangsa kerasukan. Belum disusuri negara seangkatan. Somalia, afganistan memperlihatkan kepada kita, ketidaksepaduan membawa kehancuran.
Sekarang Malaysia menjadi pusat kedamaian. Ramai warga dunia bertandang. Serata dunia mengunjungi kita. Ramainya mereka tidak lain dan tidak bukan, ingin merasai nikmat keamanan. Ada yang bekerja sebagai pedagang, pansyarah, arkitek dan sebagainya. Kahidupan di Malaysia bagi mereka teramat indah. Dengan warganya berbilang bangsa, hidup harmoni menjamin keselesaan.
Marilah wahai pembaca sekalian, kita gerakkan langkah yang tertanam. Kenanglah sejarah hitam yang pernah melanda Negara. Sama-sama kita pertahankan keamanan, kemakmuran, kedauatan dan kesejahteraan. Jangan pernah rasa bosan. Ayuh, murnikan pegangan, perkuatkan genggaman. Malaysia, tanah airku tercinta. Semoga kekal sejahtera selama-lamanya. insyaAllah. Amin.

Penulis ; azrul

No comments: